fredag 21 mars 2014

Varför islandshäst?

Jag har funderat över varför just islandshäst... Redan då jag var barn och skötte om finska hästar så visste jag att jag skulle ha islandshäst då jag blev vuxen. Dom var små (har alltid gillat små hästar) men ändå starka.


Jag började rida islandshäst lite av slump men var fast direkt och beslöt mig för att ta foderhäst och helst islandshäst men visste att det inte var det lättaste att få tag i. Som ni vet fick jag tillslut Dúna som foderhäst och det visade sig att vi passar varandra perfekta!

Jag är en människa som gillar utmaningar och jag gillar inte när saker går för enkelt. Därför är det så roligt att rida islandshäst just för att dom har inte som alla andra hästar tre växlar utan det finns en fjärde och ofta ännu en femte. Det betyder extra mycket utmaning då man rider. Vill tro att min ridning har utvecklats under mina veckor här för jag känner verkligen hur jag har behövt RIDA istället för att bara åka häst som jag mest gjort med Dúna. Nu blir det till att börja rida henne också! En bra klocka som ringt där för mig!!

Såg ju dessutom på tävlingen igår vilken kapacitet det finns i dessa små hästar, och då har jag ännu inte sett eller upplevt flygande pass i verkligheten. Känner hur jag bara skrapat på ytan och besviken av vad jag upplevt hittils är jag inte!

Mina två älsklingar ute på skogstur :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar