tisdag 11 mars 2014

Siglufjörður

 Idag besökte jag närmaste service samhälle till var vi bor: Siglufjördur. I början av 1900-talet var staden ett centrum för fiske och ännu idag är det är fiske-stad med bla silloljefabrik.

 Ca 1500 invånare bor här.

 Det gäller att ha ordentliga bilar för att köra runt på Island ;)

 Hela 3,85 euro betalade jag för detta + cappucino (ink dricks). Fick "bollen" gratis eftersom jag var turist och skulle få pröva på något isländskt. Friterad deg med russin, godare än vad jag förväntade mig. :) Chokladbiten var inte så liten som den ser ut på bilden heller. Chokon innehöll bla ricekrisp, caramell, lakrits.

 Jag gick på museum om herrings. Kände mig som en duktig turist. Hade en timme tid att döda och det fanns inte så mycket annat i staden är ett museum, supermarket, en klädbutik, några stängda hantverksbutiker och bakery.

 Fotade lite vyer genom bilrutan påväg hem. Detta är från en farm som är ute på norra spetsen. Dom sköter även om en fyr där ute.

  Där nere gick det lite hästar och strövade runt.

 Otrolig fin och mäktig natur och kust!

 Berg och hav

 Skog! Dom jobbar på att plantera ut lite skog här och där. 

 Otroligt fint ljus ikväll. Lugnet före stormen.... 

Vy från mitt fönster. Känns som att taket ska blåsa av huset inatt... Blåser runt 20 m/s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar