söndag 9 mars 2014

En snabb lektion i WorldFengur

Idag fick jag en lektion i WorldFengur vilket är en databas för alla registrerade islandshästar i världen. Där kan man lätt kolla upp olika hästar och man ser resultat från utställningar osv. Jag fick lära mig om hingstar och vad jag ska tänka på och leta efter om jag letar en bra hingst. Lukka sade att man kan tillbringa timmar där och jag tror henne. Tex från BLUP (matematik) så kan man se genom hästens förfäder (och avkommor) vilken typ av avkomma hästen skulle ge. Väldigt intressant!

Bild från: garri.dk
Detta är Garri frá Reykjavik var årets islandshäst 2009 och 2010 dvs hade högst BLUP på WorldFengur.

Ridegenskaper: 9,05
Tölt:9,5 Trav:9,5 Pass:8 Galopp:9 Spirit;9,5 Form:9,5 Skritt:7
Exteriörbedömning: 7,74
Huv:8,5 HalsMankeBog:8,5 RyggKors:9,5 Prop:8,5 Benkval:7,5 Benst:7,5 Hov:8,5 ManSvans:9,5
Totalbedömning: 8,77
BLUP: 132 (2010)

Lärde mig att 8 är medel. Allt som är över 8 är bra och det som är under 8 är lite sämre. 10 är väldigt svårt att få och ingen häst är perfekt! BLUP som ligger över 100 kommer troligtvis att ge avkomman bättre egenskaper än vad föräldrarna har blup som är under 100 kan komma att dra ner på någon av egenskaperna som föräldrarna har hos fölet.

Så det var en kort version. Bara att googla så får man mera information om systemet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar