torsdag 6 mars 2014

Fastlagstisdag ala Island

Sista dagarna före fastan firas på lite speciellt sätt här på Island.
I måndags var det "bull-dag". Då äter man dessa:

Bullar med grädde och choklad. Vi äter dom tydligen hela veckan i detta hushåll... Pappan i huset har bakade idag en tredje sats sen jag kom. Och jag som tänkte undvika äta sött under min tid här... HA.

Sen igår (fastlagstisdag) så åt vi en isländs "specialitet" soppa på vita bönor, morötter och lök. Till det äts det lamkött och gulbeta. En maträtt jag inte trodde skulle smaka för mig men jag måste säga det faktiskt var riktigt gott! Jag har riktigt lyckats överraska mig själv och mina smaklökar det senaste året :) Igår på kvällen klädde även ungarna i huset ut sig och gick på maskerad. Det är tydligen som halloween här på fastlagstisdag. Trick or treat.

Så det var lite Isländska traditioner jag fått uppleva under min första vecka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar