söndag 16 mars 2014

NH träning med Summa

Har haft ut Summa med repgrimma två gånger nu på paddocken och tränat lite det lilla jag kan.

Första gången: Hon var väldigt rädd för repet och steg undan så fort jag närmade mig. Började med att ha repet på marken och röra henne med händerna över hela kroppen. Då jag rörde hennes bakben så sköt hon iväg som en raket. Rädd för repet som släpande i snön under henne. Jag hade stängt alla grindar så hon kom ju inte så långt. Hämtade henne lugnt och tog tillbaka henne till stället där hon hade stått och fortsatte. Hon stod stilla men dock lite spänd. Eftersom dom tränas redan från föl att gå undan för tryck är hästarna väldigt känsliga här och hon hade inga problem alls att backa, komma till mig eller separera baken från bogen. Höll inte på så länge eftersom jag tänkte att det var nytt för henne. Huvudsaken att hon var lugn då vi gick in i stallet igen.

Andra gången (idag): Inne i stallet rörde jag henne med repet över hela kroppen. Hon stod stilla. Ute lät jag repet ligga på marken och borstade av hela hon. Hon var lite spänd men älskar att bli borstad så slappnade lite av. Sen gick jag runt med henne lite, stannade och backade. Hon lyssnade jätte bra! Fortsatte med beröring och rörde hela hon med repet. Hon ville inte riktigt stå stilla med efter en stund började hon slappna av och jag kunde röra henne. Lite spänt då jag lär repet glida över rumpan men hon stod stilla :) Flytta baken med energi inga problem alls och gjorde några bog förflyttningar också. Hon fattade grejen men trippade runt en hel del. Avslutade med rykt igen och nu stod hon helt avslappnad och njöt :) Så duktig tjej trots hård vind!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar