torsdag 20 mars 2014

Islandshäst tävling i Saúdarkrókur

Igår var jag och tittade på min första islandshäst tävling. Super roligt och inspirerande! Såg finalerna av ungdomarnas 4-gångs tävling. Många duktiga unga ryttare! Dom visade upp tölt, trav, skritt och galopp och den fanns det tre domare som gav poäng (0-10) för uppvisningen. Sen var det tölt-tävling för vuxna. Ryttarna visade upp långsam tölt, tölt-tempoväxlingar och snabb tölt. Jag har aldrig sett snabb tölt på riktigt förr och det var helt fantastiskt att se hur hästarna kunde förvandlas bara genom att öka lite på farten. Vilken styrka och mångsidighet dessa små magiska hästarna har! :)

En annan sak med denna tävling som gjorde mig så glad var att se hur människor i alla åldrar, man som kvinna kunde delta. Den äldsta ryttaren var runt 70 år fick jag veta och dom yngsta är unga. Sen är det främst män som håller på med hästar här och säkert 8 av 10 ryttare jag såg denna kväll var män/killar.

Som du förstår var det troligtvis inte sista islandshäst tävlingen jag befann mig på..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar