söndag 3 november 2013

Ridlektion nr 1 för Riika

Red alltså på lördag lektion i Sundom för Riika Räihä, 2x30 min. Otroligt lärorikt för mig och Duna. Jag har alltså inte alls ridit islandshäst länge och jag har bara en gång tidigare ridit isis för instruktör. Denna dag fick jag bla lära mig hur jag egentligen ska sitta då jag töltar. Växlade mycket mellan trav och tölt. Tränade även att höja på aktiviteten i Dunas bakben något som jag vet måste jobbas på. Det är något som är väldigt viktigt om man vill ha bra gångarter oberoende vilken häst man rider. Alla vill ha aktiva bakben. Övningen vi gjorde var att rida skänkelvikning på volt några steg sen tölta ett varv för att bryta av till skritt igen och rida skänkelvikning. En övning jag ska ta med mig hem och träna träna hela vintern. :) 

När vi två blir ett :)

 Lektionen gick helt på finska men jag förstod det mesta... tror jag.


Slutligen: Lastningen var ännu en gång helt katastrofal... Över en timme tog det innan vi kom oss iväg.. :( TRÄNING! Men huvudsaken är att hon tillslut väljer att komma in själv iaf. Lastningen hem tog bara 15-20 minuter med hjälp av kvällsmaten som muta. Vill hon ska springa in i transporten av sig själv då den är framkörd typ!!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar