torsdag 31 oktober 2013

Underbara häst!

Idag hade vi en sådär perfekt ridtur då hon jobbade så bra och var samarbetsvillig. Den sista tiden har hon nämligen börjat krångla ganska mycket då hon tycker att vi ska svänga hemåt eller välja en annan väg. Det har blivit diskussioner som jag inte riktigt har vetat hur jag ska ta mig ur annat än att vi ska gå dit jag vill vi ska gå. Hon stannar vill svänga, börjar backa, slår med huvudet. Driver jag så backar hon, vägrar ta ett steg framåt. Efter en stunds kämpande ger hon upp och vi går framåt. Om någon har tips på hur jag ska göra för att kommer över detta så hjälp mig. Ska jag låta henne gå dit hon vill eller ska jag få henne att gå min väg??

Idag så uppstod inte en enda diskussion. Visst hon tvekade två gånger men valde att lyssna på mig vad jag bad henne om. Vi tränade massor på övergångar, halter och skänkelvikningar. Hon fick även välja väg en gång och hon gick ner till havet och tittade på svanarna. Annars så stannar hon ungefär 3-4 gånger på dit vägen och vill vända. Hemåt lyssnar hon hur fint som helst på alla hjälperna...

Men som sagt idag var hon en fantastisk häst min Duna! :)



På lördag väntar även ridlektion för en islandshäst tränare... Det blir mycket spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar