söndag 24 november 2013

Hovmekanismens funktion

Har en tid försökt lära mig mera om hovens uppbyggnad och funktion. Jag tycker det är intressant  som "häst ägare" att veta lite om hovarna, eftersom utan hovar ingen häst. Jag är uppväxt med att hästar ska ha skor men samtidigt har jag frågat mig varför eftersom hästar alltid gått utan skor. Såklart ska det ju beaktas vad hästen används till = hur stort slitage på hovarna det är. Ju mera jag sätter mig in i hovvärlden desto mera blir jag emot järnskor men idag finns det bra komplement till dessa. 

Duna går barfota och har alltid gjort det = har mycket fina hovar. Då hon rids mycket sliter hon sina framhovar en del och därför har jag börjat använda boots åt henne. Övervägde järnskor men iom att hon är hobby skogsmulle tyckte jag det är onödigt att riskera att förstöra hennes hovar. Hennes bakhovar slits normalt och är hur fina som helst trots mycket ridning på all slags underlag.

Tillbaka till information jag hittat om hoven. Vill tipsa om youtube kanalen SwedishHoofSchool. Här under ser ni en film om strålens funktion.


Vad väljer ni till era hästar och varför?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar