söndag 15 maj 2016

TTouch

I fredags ringde en vän mig och frågade om jag hade planer för lördag och oftast är jag väldigt fullbokad men på just den lördagens program stod endast städning av huset dvs något som kan sparas till en annan dag. Istället för att städa fick jag då träffa Danielle Dibbens, en engelsk tjej som bor i Frankrike och är utbildad inom TTouch. Det roliga är att jag visste redan lite om denna metod eftersom jag för något år sedan köpte jag en bok om TTouch men har inte satt mig in i metoden nått mera eftersom det är svårt efter att bara ha läst en bok. Fantastiskt att få träffa någon irl som håller på med metoden och kan berätta lite mer! Jag träffade Danielle på en kaffe och det blev mycket hästsnack. Sen ville hon gärna komma med till stallet för att träffa hästarna så vi åkte ut så hon fick titta på Varppu och Dúna. Hon var väldigt duktig och kunnig märkte jag genast och hon hade ett fantastiskt sätt att vara uppmärksam på hästarnas minsta signaler.

TTouch är en massageform som utförs genom cirklande rörelser med avsikt för att aktivera cellfunktionen och nervsystemet. Genom denna metod vill man även förbättra balansen, kordinationsförmågan och villigheten hos hästen. Det handlar väldigt mycket om att läsa av hästen och att utgå från hästens behov.

Här har Hippson skrivit om en bok om TTouch. Det är denna bok jag har och jag måste säga att den är väldigt bra och intessant och det är lätt att förstå vad som menas i boken. 

Här finns Danielles hemsida:  http://dcdibbens.blogspot.fi/
På den sidan hittar ni hennes facebook sida som ni kan följa henne på också :) Ska skriva med om vad hon gjordes på Dúna och Varppu i nästa inlägg. 

 En glad Danielle och en smutsig hästbak :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar