torsdag 1 december 2016

Ridning i manege

 Idag bar det alltså av till manegen. Dúna var på hugget redan från början och hon tyckte det var spännande och roligt. Hon pratade ganska mycket med hästen i speglarna ;) Jag är otroligt tacksam att Ami var med. Hon gav mig en ridlektion, massa tips och råd och under hennes instruktioner så gick Dúna super fint. Det är lätt att rida Dúna om man kan rida för då gör hon också rätt. Gör man själv fel eller är orättvis mot henne så vägrar hon samarbeta. Det är en egenskap jag älskar hos henne! Man lär sig så otroligt mycket!


Saker jag får tänka på framöver är:
- Aktivera hela hästen och se till att hon har med sig bakkärran. Speciellt i galoppen och tölten märks det. Det är något vi absolut måste träna på i vinter!
- Tygelkontakt/stöd på tygeln. Ett stort problem för mig är att hålla i tyglarna och hålla stödet för Dúna. Det är väldigt orättvist mot henne då jag ger efter hela tiden då hon söker stödet.
- SITT STILLA I GALOPPEN! :)


Transporteringen då... Hemma var det inga problem att lasta. Konstaterade vid manegen att hon inte ätit höet eller brödet som fanns i transporten för henne men hon hade ju också ätit frukost precis innan vi åkte. Då vi skulle hem var hon skeptiskt. Dúna visar aldrig stress utåt. Hon fryser och vill titta runt sig, helst ta en sväng på byn för att titta runt sig riktigt noga. Sista tiden hemma har jag vallat in henne och det har funkat idag började hon skaka massor på huvudet då jag gjorde det = jag pressade henne för mycket, hon blev stressad och vill inte. Jag gick in i transporten och lockade på henne. Hon kom in om maten var på golvet men jag såg på henne att hon tänker inte lägga huvudet över bommen för då stänger vi luckan bakom henne. Så jag tog bort fram bommen och lät henne komma in i transporten och stå och äta från golvet framme i transporten = ingen bom som stängdes strax bakom rumpan på henne. Vi stängde där bak och sen backade jag henne och vi satte på frambommen igen. Det gick fin fint :) Då jag kom hem hade hon inte ätit någon mat alls i transporten så hon är väldigt stressad då hon står där fastän hon inte visar något utåt. Väl hemma ute på gården kunde hon genast äta hö igen...
Dagens utflykt tog 4,5 h från att vi började packa i bilen hemma tills jag lastat ur Dúna hemma igen. Det tog ca 1h 15 min att köra till manegen, en väg = 2,5 h för Dúna att stå i skumplådan. Red gjorde jag ca 45 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar