torsdag 9 juni 2016

Rida barbacka

Idag blev det en ridtur barbacka med massor av tölt för Dúna och mig. Jag blir så irriterad på mig själv för jag tycker jag rider bättre barbacka. Jag sitter mera stilla, tänker mera på min sits och händer.. Jag är mycket mjukare i hand i tölten då jag rider barbacka än med sadel vilket gör att tölten blir mycket bättre barbacka. Jag känner ju av hennes minsta rörelse och resultatet av minsta förhållning i tygeln då jag rider barbacka och inser ju därför hur lite jag egentligen behöver tygeln. I sadeln känner jag inte av hennes reaktioner lika bra och därför blir jag hårdare  hand. Jag borde rida vartannat pass barbacka och vartannat med sadel och försöka behålla samma känsla i sadeln som då jag rider barbacka. Såklart funderar jag om sadeln eventuellt inte är perfekt för Dúna men hon klagar inte på den då jag sadlar så jag tar det som ett tecken att den är ok iaf.

Idag fick vi till en riktigt bra ökad tölt också. Ska försöka få någon att filma då vi töltar barbacka vs tölt med sadel och se hur skillnaderna ser ut.

Ridlektion förra året i juni

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar