fredag 20 november 2015

Transporten

Som sagt i söndags hade jag lite transport problem igen... Just nu ser jag inte själva lastningen som ett problem längre utan det är att transporten är ingen trygg plats för Dúna. På söndag blev hon lastad 4 gånger totalt. Lastningen tog ca 2-15 min = inga problem riktigt. Väl inne i transporten är hon jätte spänd kan inte äta, inte ens äpple eller bröd och hon är vanligtvis en riktigt godisgris.

Nu har jag då som plan att transportträna så mycket som möjligt. Ge henne maten inne i transporten och låta henne i sin egen takt acceptera transporten som den är. Sen då hon kan stå inne och äta ska jag börja stänga runt henne. Låta henne bara stå i transporten på gården. Hittills har jag i princip lastat och åkt iväg och det tror jag har blivit ett problem. Bättre om hon skulle ha fått "göra sig bekväm" i transporten innan vi skumpat iväg.

Idag hade jag tyvärr dock inte riktigt flyt. Jag kopplade transporten på bilen och flyttade den dit den skulle. Gav Dúna mat och hon fick gå in och backa ur som hon ville. Då hon stod inne i transporten så steg jag själv upp på rampen... och ner åkte jag som i en hiss. :( Transporten hade inte hakat fast på dragkroken som den skulle och var därmed lös... Stackars Dúna som inte är trygg där från förr. Som tur var gjorde varken jag eller Dúna det till något större grej. Jag svor i mig själv och kopplade om kopplade rätt. Dúna gick in igen precis som innan och verkade inte ha fått något trauma av "situationen"....




1 kommentar:

  1. Sicken otur. Men ni är ju coolingar båda två, det där grejar ni nog verkar det som. Och sedan kan ni tipsa mig och Juppe . . .

    SvaraRadera