torsdag 5 november 2015

Nya bett

Lyckades förra veckan fynda hem två bombers bett till Dúna. Betten ser oanvända ut och jag var väldigt intresserad av det andra bettet på bilden, det första tre delade tog jag egentligen bara "på köpet". Vill ha ett bett som ligger stilla i Dúnas mun samtidigt som det inte blir för stumt.

Bett nr 1:  Elliptical roller gör att trycket på tungan ökar något och minskar på lanen, när ryttaren tar i tygeln.
Test ridning:  Vi är sedan tidigare vana med 3-delade med lösaringar men detta verkade sitta mera stilla i Dúnas mun och hon verkade trivas mycket bra. Idag red jag också med det och är verkligen nöjd ett bett vi ska fortsätta använda.

Bett nr 2: Leden är av typen Barrel, som minskar risken för att bettet viker sig och fördelar trycket över en större yta av tungan. När man tar i tyglarna så lättar trycket på lanerna eftersom leden låser sig.
Test ridning: Första tanken var att 2:an måste kunna nypa i tungan. Bettet på plats i munnen kändes tyvärr inte så fantastisk som jag trodde. Det kändes lite stumt och ovant... Måste testas igen...



Glad att jag köpte båda och inte bara det som jag var mera nyfiken på :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar