torsdag 5 november 2015

Hästmat

Just nu är jag sjukt trött på att fundera på hästmaten... Hästarnas grönbete var som på många andra stället överladdat med socker pga sommaren vi hade. Det visade sig i strålröta och hålväggar på hästarna. Detta har nu blivit mycket bättre men nu gjorde jag då en höanalys på vårt torrhö eftersom jag tyckt att hästarna fallit ur form.. Blivit tunnare samtidigt som magen ändå är stor. Till min förskräckelse visade hövärden katastrof!! Halm innehåller ungefär lika mycket protein som vårt hö gör dvs inget alls... Inte undra på att hästarna tappar muskler. Grannen hade extra hö som vi nu kommer att fodra med istället. Ger extra protein nu tills jag ser att hästarna får tillbaka sina muskler och tappar sin bukmage.

Suck, undrar hur dom gjorde förr då höet hade dåliga värden... Hade hästen på fri tillgång till havre?? Eller gödde dom sina åkrar bättre förr än vad bönder gör idag?


2 kommentarer:

  1. Intressant fråga! Vad ger du som proteintillskott? Foderjäst?

    SvaraRadera
  2. Jag ger lite lusern och soja nu... kommer inte alls upp i den mängd protein som behövs men det är bättre än inget.

    SvaraRadera