måndag 16 november 2015

Barfotaverkning


Idag var Joonas ut och tittade till hästarnas hovar. Jag har lärt mig att sköta om dem mellan verkningarna och det går riktigt bra. Känns super att ha en sån duktig och kunnig hovverkare till hands som kollar att man är på rätt spår samt lär en nya saker varje gång.

Dúna hade riktigt fina hovar denna gång. Lite för höga trakter på fram som jag måste hålla ner lite mer. Vill ge strålen mera markkontakt så den hålls frisk. Vi kämpar väldigt mycket med strålröta och det beror säkert på sockerhalten i höet men även för höga trakter.

Dúnas höger bak före verkningen


Snúdurs framhovar hade också för höga trakter. Annars ok. Hålväggsrötan från sommaren håller i sig men där borde jag putsa varannan dag precis som jag gjort med Dúna som hade samma problem.

Hovar är intressant och det är fantastiskt att se och känna på helt friska starka hovar. :)

Dúnas vänster fram före verkningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar