fredag 29 april 2016

Ridlektion för Åsa

Gårdagens lektion var mycket mycket nödvändig för Dúna och mig. Dryga 6 månader har vi nu harvat på där hemma för oss själva. Jag har börjat känna av Dúnas svagheter på senaste tid och fick det bekräftat igår. Hon är svagare/styvare i höger bak och får inte kraften i sina steg ur detta ben. Då jag rider i skogen/skogsvägar mest så är det lätt att det blir mera tränat på ena sidan "den lätta" och då vi galopperar så bestämmer inte jag galopp utan hon väljer den som är lättare för henne. Därför har hon nu tappat sin styrka där det kan även hänga ihop med styvheten i högerbog.... Åhh det finns inget som heter enkelt med hästar! Vårt första mål nu är att reda upp Dúnas låsta bog och sen träna tillbaka styrkan i höger bak.


Övningarna vi gjorde igår var öppna i skritt och tölt, vilket gick jätte bra! Övat på det hemma :) Sen töltade vi på en volt som vi minskade och ökade så att hon skulle använda bakbenen mera. Hon är så duktig min häst!

Vi var svettiga båda två efter lektionen... Jag ville hem men inte Dúna! Tog 45 min att lasta. Hon var inne två gånger i början men hann baka ut innan bakbommen var på. Sen var det tvär stopp! Idag ska jag riva transporthelvetet och renovera det så att den kommer att bli en hemtrevligare plats för Dúna att stå på i framtiden! To be continued....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar