tisdag 12 april 2016

Kvällsföreläsning om foder

Ikväll ordnades det en föreläsning om hästens mage och tarmsystem samt foder. En representant från St Hippolyt i Sverige var och berättade om vad vi egentligen ska ge våra hästar.

Alla vet ju att grovfoder är allra bäst och personligen strävar jag efter att endast kunna ge ett gott grovfoder men oftast räcker det ju inte. Mitt första hö i höstas var katastrof i värden (jag gjorde analys) och det syntes även på hästarna. Vi bytte hö (utan analys) men såg en märkbar skillnad på hästarna. Dúna äter just nu utöver 5-6 kg hö ca 2,5 dl lucern, en liten näve havre, selen+vitamin E och msm (+salt efter extra svettiga pass) detta får hon efter vi varit på ridtur dvs inte varje dag. Selen och msm får hon efter att hon för ca ett år sen visade på prover brist av just dessa ämnen. Hullet är svårt att hålla koll på just nu pga all vinterpäls men hon är fortfarande lite överviktig. Vi håller på att galoppera bort hö-magen och jag borde börja rida cavaletti för att få henne att jobba mera med magmusklerna.

Hur som helst en intressant kväll.. Visste ni tex att när en häst börjar äta ska den helst få äta en timme eftersom magen börjar producera magsyra och gör det ca 1 h... Om hästen bara äter 15 min så produceras iaf magsyra i magsäcken men den har inget att blandas med vilket i sin tur kan ge upphov till magsår. Då man rider så ska hästen helst ha ätit hö före så att något finns i magsäcken. Inte bra att rida på tom mage för då skvätter magsyrorna runt i magsäcken också och det är inte så hälsosamt för hästen. Detta var nytt för mig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar