tisdag 15 mars 2016

Dagens tur!

Idag var Dúna och jag ut på en rolig barbacka skogstur. Vi plumsade genom djursnö, gjorde backträning i djupsnö (jag gick bredvid för att också få träning) och galopperade på snöiga skogsvägar. I början gick det lite trögt men i slutet av turen hade jag en mycket pigg och lyhörd häst. Jag tycker det är så roligt att känna hur hon river till i galoppen för att sedan vid minsta lilla hoo-o av mig sakta ner. Har tränat lite på sista tiden att inte använda tyglarna alls. Tempoväxligar med sits och röst. Det ha gått väldigt bra! Kan tydligt öka och minska skritten med hjälp av min sits nu och tempoväxligar trav-skritt-halt-trav funkar prima utan att använda tyglar, dessutom på hemvägen!

Har funderat på detta att jag använder mig av slappna av och ge efter med tyglarna då jag ska stanna min häst... Har konstaterat att det inte funkar på alla hästar, och det kan ju bli lite tokigt ifall man inte riktigt är med på det. En del uppfattar det nämligen som att nu-får-du-springa-allt-vad-du-orkar-och-kan singnalen ;) Vill kunna använda så små hjälper som möjligt då jag rider. De flesta dagar funkar det väldigt bra. Gäller att hålla motivationen upp på både mig och Dúna.

Bild från januari då vi hade mycket mera snö än nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar