söndag 15 september 2013

Jobbig lastning

Då vi skulle lämna Stall Falisa på lördag kväll så bestämde sig Duna att jag tänker inte lämna detta paradis och min nya bästis fjordingen Bella. Då jag skulle lasta stegerade hon sig, kastade sig till sidorna och gnäggade som aldrig förr. Hon övervägde inte ens att stiga in utan var fast besluten att inte pröva heller. Efter en stund prövade vi muta med mat utan resultat. Hon är för smart för att mutas och det visste jag redan eftersom det är prövat tidigare... Slutligen hämtades Bella från hagen för att dom skulle få ta ett sista avsked och sen fick Bella stå med huvudet in i transportdörren. Efter det steg Duna äntligen in i transporten och stod lugnt där. Fint tänkte jag och Bella gick tillbaka till hagen.. Duna fick panik och stegrade sig i transporten och hamnade med båda benen ovanför bommen!! Som tur var kom som sig tillbaka på alla fyra. Jag hoppade snabbt in i bilen och började rulla iväg för att hålla lite koll på henne men det såg ut som att hon stod lugnt kvar sen under resten av färden. En lugn häst då vi kom hem till gården och lastade ur henne. Precis som om inget hade hänt. Jag däremot var skärrad och orolig för stackarn. 

Vårt nästa mål för dom kommande tre veckorna nu är lastträning! Nästa NH kurs är nämligen om tre veckor och om jag inte får henne lastad lugnt åker vi inte båda iväg det är en sak som är säkert tyvärr. Det konstiga är att Duna tidigare har gått in i transporten hur bra som helst. Har aldrig sett henne stegra sig som då vi skulle lasta henne i Maxmo... 

Hejdå kramen av Bella

Han kan så kan jag oxo! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar