onsdag 27 januari 2016

Ridningen just nu

Jag försöker just nu rida med lite mera fokus och målmedvetenhet. Fokus ligger just nu på att förbättra Dúnas (och min) usla kondis, få mera framåtbjudning och rida mer med sits än tyglar. Vi har ökat på galoppsträckor och stackars hästen min flåsar som bara vad men jag vet att om vi fortsätter i samma stil kommer hon om ett par veckor vara i mycket bättre kondis. 

Jag väljer just nu också främst att rida bettlöst eftersom jag sett att Dúna är en mycket lycklig häst bettlöst samt att jag vill ha mer fokus på min sits än att fundera över hur min kontakt till Dúnas mun är eftersom hon är så känslig i munnen. Vi rider i eget gjort sidepull och det funkar ypperligt! Jag varvar ibland med att rida med bett också men koncentrerar mig då på att använda så lite hand som möjligt och ge ett stabilt stöd åt Dúna istället och rida med sitsen. 

Tölten tycker jag är lite svår att få till bettlöst. Stundvis töltar hon jätte bra med sidepullet och jag började igår fundera om det har att göra med hur mycket mjukgörande övningar jag gjort innan jag ber om tölt.

Hennes trav har utvecklats jätte mycket. Från att inte ha kunnat rida lätt i traven eftersom hon haft så kort och snabb trav så kan jag nu knappt sitta ner i traven mera eftersom hon fått mycket luftigare trav:)

 Sommaren 2015

Ridövningen jag gjorde här om dagen: Red i en åtta varvat skritt och trav. 
Målet: ha en häst och lyssnade på små hjälper och kändes mjuk åt båda hållen
Resultat: en positiv häst som var nöjd över att få jobba med både kropp och knopp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar