lördag 17 maj 2014

Träningstävling - Gæðingakeppni

Idag så var det då dags för träningstävling för Dúna och mig. Inget pirr i magen faktiskt det var ju trots allt en "låg-tröskel-tävling". Dúna skötte sig super duktigt trots att hennes "pojkvän" stod i stallet och ropade på henne. Hon blev även skodd bak så nu har hon metall under alla fyra fötter.

Under uppvärmningen lyssnade hon fint och var lyhörd och lätt att rida. När tävlingen väl körde igång var det ca 12 hästar där och lite pirr i benen fick hon när Isabella skulle rida henne i ungdomsklassen. Bra gick det iaf! Sen red jag i seniorklassen och strax före jag skulle in på banan kommer hennes käresta ut från stallet; hej och hå vilket gnäggkalas det blev. Hingsten och Dúna förde livliga diskussioner med varandra. När jag väl kom mig in på banan så fortsatte hon gnäggningarna och jag kämpade på med ridningen så gått det gick. Gick helt ok iaf måste jag säga enligt mig själv. I galoppen tog hon iofs ett mega bock språng, något hon aldrig någonsin gjort tidigare ;) Bedömningen blev följande:
Skritt: 6
Tölt: 6
Trav: 6
Galopp: 7
Form: 6

Slutpoäng: 6,2

Domare var Dúnas ägare och jag fick såklart kommentarer efteråt. Hon är för spänd i baken/ryggen! Mycket bättre var det nu än för en månad sedan iaf då hon kom från sin ägare så jag har jobbat åt rätt håll! :) Fick tips på hur jag ska massera och sen är det bara att fortsätta med skänkelvikningar, mycket trav osv. Galoppen idag var jätte bra och den anser jag i vanliga fall vara hennes svagaste gångart. Sist kom vi i vår klass men inte sörjer jag över det! Roligt att vara med och hoppas på att det kommer flera liknande tävlingar!


1 kommentar: