tisdag 5 juli 2016

När hästen säger nej

Idag var ännu en såndär dag då Dúna sade nej till en morgontur. Bromsarna irriterade redan och hästarna stod i ligghallen. Dúna vägrade stiga ut därifrån och jag förstod att hon ville slippa insekterna. Visst skulle jag kunna tvinga ut henne men det känns fel. Hon fick stå kvar ännu idag och jag tänkte istället på vår fina och roliga ridtur kvällen före.
 
Tränade dom två andra hästarna istället. Snúdur fick en äppelbit varje gång han rörde mulen vid vår röda pilatesboll. Inte så spännande tyckte han men fattade snabbt vad jag ville. Varppu longerade jag över ett par bommar. Hon är så otroligt rolig att jobba med från marken. Lyhörd och vill så mycket. Problemet är att hon vill FÖR mycket så man måste vara lyhörd själv där och följa med så hon gör det man begär och inte tusen andra saker som hon också kan ;) Njuter av beröm gör hon också och vill samarbeta!

Ska försöka få övertalad Dúna att hänga med på en ridtur ikväll istället :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar